PAÍS VALENCIÀ
–CATALUNYA . UNA GEO-ESTRATÈGIA
En el moment actual hem de tirar
la mirada cap a baix. Els esdeveniments i la dinàmica accelerada en algun
sentit ens empeny a mirar la realitat
des de perspectives pegades a terra. Per
a que un excés de distància mental o ideològica no ens faça perdre la
perspectiva.
I és que, malgrat
intents i desigs polítics la realitat més pregona s’imposa. Es en aquesta línia
que la geo-estratègica cobra el seu sentit .Clar que es pot analitzar la
dinàmica o la situació actual des de diverses i variades perspectives. Totes
resulten vàlides. Però oblidar allò que hi ha de més immediat és un mal camí.
No es tracta tampoc
de ser deterministes. I pensar que la geografia, la història o l’entregent ho
condiciona tot i per sempre. No. Eixe
determinisme ens duria a creure que , per exemple, un doctor en filologia catalana
al País Valencià, entra a un establiment d’una ciutat valenciana i es dirigeix
al mostrador parlant en la seu llengua. I doncs, no. Aquest amable professor
parla en castellà amb una naturalitat esborronadora.
Vet ací perquè no som
deterministes i pensem que es poden canviar
actituds, formes, condicions, la
història futura ... si ens hi posem.
El dia ú d’octubre és
la data per celebrar el referèndum sobre
el futur de Catalunya. I una part del
territori nacional té dret a preguntar-se quin futur ens espera si aquesta
independència del Principat s’aconsegueix.
Mirem , de moment per
on ens unim el País Valencià i la Catalunya estricta. Es un territori on es
toquen les comarques del Baix Maestrat, Els Ports, el Matarranya i el Montsià.
I considerem , com a mínim quatre variables que condicionen la unió entre el
nord i el sud: el territori, les vies de comunicació la demografia i last but
not least, les fronteres administratives.
Entrar en detall a
analitzar cada un dels ítems seria una feina massa ampla per a dur ací. Ens
limitarem només a insinuar apunts que ens ajuden a reflexionar.
El primer: parlem
d’un territori estret d’extensió, de pocs quilòmetres en comparança amb
d’altres llocs , muntanyós cap al nord i amb una plana litoral mig trencada pel sud. De fet
és la part del territori més prima del
conjunt.
Les vies de comunicació,
les infraestructures ara tan de moda,
són escasses i deficients i només existents com a tals vora la mar. En
l’interior les carreteres són dolentes i no inter-conecten les comarques del
nord amb les del sud sinó que es van fer en funció dels ens “provincials” i tot
ho condicionen. De tren no n’hi ha.
Pel que fa a la demografia es veu que són unes
comarques de poca densitat poblacional i
, encara, aquesta projectada de forma desigual sobre el territori . A les
planes sí que hi apareix una població completa i dinàmica. A les poblacions
interiors és una d’envellida , incompleta i que no es renova o poquíssim.
Finalment tenim el
problema de les divisions administratives que corresponen a un model imposat i
gens afavoridor d’unes relacions de proximitat entre les dites comarques. Causa
d’entrebancs de diferents tipus i que, per la dinàmica política diferenciada
dels dos territoris, crea disfuncions i
distància.
Ja hem dit que no som
deterministes. Però aquesta realitat la tenim. I ser-ne una altra, més
convenient , ens ajudaria. No és a les nostres mans ara, de moment,
canviar-la. Però és un tema sobre el qual caldria reflexionar perquè això pot
contribuir a una millor simbiosi I no només per a aquestes comarques,
naturalment, sinó per a la totalitat dels nostres territoris. De la mateixa
manera com s’haurien d’enfocar les
relacions físiques , geo-estratègiques , amb la resta dels territoris .
En els moments
actuals els dirigents polítics viuen molt més pendents de la dinàmica diària .
I desgraciadament, aquests problemes es
deixen ajornats sine die esperant una
ocasió més idònia. El futur també depèn de la mirada al nostre entorn més
immediat!
Tomàs Escuder Palau, sociòleg i escriptor
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada