(Font imatge: Viquipèdia)
Una
vaga reminiscència històrica? Una idea romàntica? Una excusa per
al folklorisme? Un objectiu impossible per esperonar els txakres de
l’activisme? Una realitat geopolítica..., potser només cultural o
econòmica? Avui parlem dels Països Catalans.
Dos
mots amb una densitat semàntica tan àmplia que molts ciutadans
pertanyents a cinc estats diferents acostumats a sentir-los els han
percebut uns amb impermeabilitat epidèrmica, uns altres amb el
control de velocitat posat, aquells amb la lupa del científic
enganxada a l’ull esquerre o amb el climatitzador heptazonal
identitari al màxim.
La
història dels set territoris (el País Valencià, la Catalunya del
Nord, Andorra, l’Alguer, les Illes Balears, Catalunya i la Franja
de Ponent) va ser comuna fins al segle xvii, quan, mitjançant el
Tractat dels Pirineus (1659), Felip iv de Castella va cedir
unilateralment a França el comtat del Rosselló i part del de la
Cerdanya, en el marc del final de guerra dels Trenta Anys a Europa.
La primera gran queixalada a la terra comuna. El borbonisme es fa
present de manera ben poc discreta.
Posteriorment,
la Guerra de Successió al tron d’Espanya va acabar també amb un
altre gran estrip als Països Catalans. En el marc dels acords del
Tractat d’Utrecht (1713), en què es va fer la repartidora dels
territoris europeus dels vençuts, Felip v de Castella va acordar que
Menorca restés en mans angleses i que l’Aragó perdés la
sobirania i passés a dominació castellana.
I
finalment els terribles Decrets de Nova Planta. L’absolutisme
impregnava el Regne d’Espanya i arribava fins als nostres dies,
sota la forma del franquisme econòmic i sociològic que encara se
les campa per l’Estat espanyol. Felip v de Castella va portar la
cua de la Guerra de Successió al nivell de guerra civil, i per dret
diví i dret de victòria per les armes va anorrear a consciència
tota norma, tot dret diferencial, tot costum, tota institució i tota
llengua altra que el castellà, amb una eficàcia demolidora.
Si en
aquest pla històric es confirma la integritat dels Països Catalans
fins fa tot just 358 anys (Tractat dels Pirineus), és en l’àmbit
lingüístic on la unitat dels territoris de parla catalana es fa més
palesa. Amb diferents nivells de codificació formal si es vol, el
fet indefugible és que tots parlem una mateixa llengua. I ens hi
entenem –encara que a cops no ens comprenguem, malauradament. En
aquest sentit, fixeu-vos que l’absolutisme centrípet de la capital
d’Espanya s’ha esforçat fins a l’extenuació i el ridícul per
adobar la secessió lingüística, per atribuir valors pejoratius als
dialectes i per patuesitzar la llengua on més li calia. I la
República Francesa tampoc és el paradigma de la sensibilitat
lingüística...
El
legislador espanyol sabia que la llengua és un potentíssim element
identitari, i que calia combatre’l amb tota la guerra sociològica
possible per evitar la mirada transfronterera entre comunitats
germanes. Calia dividir. De manera cruel i cruenta molts cops. No fos
cas que els veïns es miressin, parlessin, es comprenguessin i
s’adonessin del potencial que tenien com a regió econòmica de
l’eix mediterrani i del fet que, a la llarga, una confederació
tenia possibilitats de reeixir donades les aspiracions comunes.
I
d’altra banda, després de les ensulsiades induïdes des del
centre, la tímida realitat cultural compartida que un esforçat
regionalisme va arribar a atribuir als set territoris s’està
veient avui en dia superada amb escreix per la força de l’aire
fresc que ha arribat sobretot a les Illes i al País Valencià. La
llengua i la cultura pròpies i, per tant, la identitat comuna van
recuperant posicions, empeses a tot drap per una vitalitat i una
il·lusió renovades sense la fèrula del PP, és clar.
Els
moviments per la llengua; la Confederació d’Entitats Sobiranistes
dels Països Catalans; la Xarxa Vives d’Universitats; l’Institut
Ramon Llull; l’eventual reciprocitat de mitjans de comunicació
entre els pobles integrants dels Països Catalans (amb la gran
riquesa i comprensió i respecte mutu que reportaria la difusió en
directe de tots els parlars); la Declaració de Palma, pacte subscrit
entre els governs de les Illes, el Principat i el País Valencià per
avançar conjuntament en la nació cultural comuna, convidant-hi, en
un futur pròxim, l’Alguer, la Catalunya del Nord i Andorra; la
Federació Llull; Òmnium Cultural; el Sindicat d’Estudiants dels
Països Catalans i altres centrals sindicals d’abast general; la
nova gramàtica de l’Institut d’Estudis Catalans, que amplia en
gran mesura les aportacions de tots els parlars catalans; la
col·laboració entre La Bressola i Acció Cultural del País
Valencià (ACPV), i la del Moviment Franjolí per la Llengua i la
Plataforma per la Llengua per fornir de llibretes escolars els
estudiants de la Franja, i aquest dilluns, 19, els responsables de
les Conselleries de Cultura Santi Vila, Fanny Tur i Vicent Marzà
conversaran a la casa de Joan Fuster, a Sueca, amb motiu del 25è
aniversari de la mort de l’escriptor.
És
importantíssim destacar aquí el paper de les entitats en el marc de
la
Xarxa Europea ELEN per la Igualtat Lingüística, a l’hora
d’elaborar, aprovar i difondre el Protocol per a la Garantia dels
Drets Lingüístics, també anomenat Protocol de Donostia.
Doncs bé, entre les entitats que treballen en
aquesta xarxa per promocionar i protegir les llengües regionals o
minoritzades d’Europa hi ha el CIEMEN, Escola Valenciana, ACPV,
Consello d’a Fabla Aragonesa, Euskal Confederaria, Iniciativa pol
Asturianu, Institut d’Estudis Occitans, Kontseilua, La Bressola,
Obra Cultural Balear, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua,
Rol des Estudios Aragonese i la Societat Catalana de
Sociolingüística, entre d’altres.
Una
tasca efectiva, callada, amb un gran calat per a la defensa de les
llengües minoritzades a Europa impulsada en gran mesura per les
entitats radicades en les terres que van de Salses a Guardamar i de
Fraga a Maó, una realitat geogràfica per on farà el seu recorregut
aquests dies precisament la Flama del Canigó, continuadora d’aquells
ritus prehistòrics, druídics, del solstici d’estiu, de culte al
foc, a la fecunditat de la terra, a l’energia i a la renovació.
Els
equips portadors de la Flama baixada del Canigó el 23 de juny, diada
de Sant Joan, recosiran els set territoris amb aquest símbol potent
de cohesió i d’identitat, com a imatge que de flames n’hi ha de
moltes menes i que cada territori seguirà el seu propi estil de foc,
el seu propi ritme intern de cara al futur. I que molts focs
constitueixen una gran foguera, oi?
Les flames, la fecunditat, la renovació, la
tradició mil·lenària, la unitat... són els valors transmesos per
la que en molts àmbits ja és considerada Festa Nacional dels Països
Catalans. Només ens hi falta la decisió confederal, des de l’àmbit
social o el polític ─o tots dos─, perquè sigui sancionada i
pregonada d’una vegada per sempre com la Diada dels Països
Catalans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada