Un territori com el
nostre, petit i massa fragmentat en termes polítics ha de lluitar molt,
moltíssim per aconseguir un mínim de presència. Presència que , en qüestió de
supervivència es fa inevitable. I no tan
sols per poder existir políticament sinó
molt important, siga en el context que siga, com a entitat o entitats
econòmiques i socials.
Els Països Catalans
ho tenim difícil . O, dit de manera diferent, les dinàmiques dels nostres
territoris van a marxes distintes i tenen realitats socials i
culturals diverses.
Això pot ser un
avantatge en segons quins marcs ens moguem. Però per a un que siga global,
mundial, té greus inconvenients. Perquè lluitem des de desavantatges
considerables. Un de ben important és el no tindre un estat propi. I més
encara: estar enormement subordinats a un marc estatal que , per norma, no és
quasi mai favorable a les nostres necessitats.
A més, el futur
immediat pot ser distint del que és en aquests moments. Perquè els Països
Catalans es veuen sota les influències diferents de polítiques distintes. En
aquest terreny això com a mínim.
La necessitat d’una
estratègia general per al conjunt dels nostres territoris no ha d’obviar,
desinteressar-se de les posicions i les
necessitats de cada un d’aquests.
En aquests petits articles no ens estendrem en tres forces
que de manera clara afecten qualsevol estratègia . Implícitament es considerarà en això que escrivim que condicions com , per
exemple, la demografia , el volum quantitatiu de la població a més d’altres
variables, tenen un considerable valor. De forma similar la situació geogràfica
i més concretament la condició simple de ser centre o perifèria per a les
relacions de què parlarem. O. igualment,
la geografia, entesa en el seu sentit més ample, esdevenen condicionants que
tenen una importància cabdal .
Dins aquest panorama
ens centrarem ara en el País Valencià.
En realitat podríem
anar analitzant les possibles estratègies en funció de l’espai. Òbviament un
dels condicionants bàsics.
Les relacions amb el
nostre nivell més immediat es veu sotmés o actuant dins l’entorn estatal. A
ells ens hem de remetre per a qualsevol possible estratègia. Des que el PP ja
no mana a les institucions valencianes les relacions amb el Principat o les
Illes han millorat sensiblement. El treball a fer és encara enorme perquè els
interessos de tot tipus ens empenyen i convenen en qualsevol sentit que mirem.
Però el cert és que,
per raons diferents en cada un dels territoris germans, els avanços no són
tants com haurien de ser . Catalunya immersa en el procés d’independència no té
temps per reflexionar sobre les relacions futures amb nosaltres o amb les
Illes.
Aquestes, amb el
problema creixent del turisme massiu com temàtica a abordar de forma imminent,
més un marc polític massa convuls, fragmentat i
recent, no pot mirar sinó molt per damunt les relacions amb el PV o el
Principat.
Per una altra banda cal no oblidar que anys i
anys, segles de fet, d’estar sotmesos a una ideologia contraria a aquesta unió
de mires i sotmesa al discurs estatal clarament enemic, és un fet que propicia
l’oblit dels interessos comuns en benefici d’una mirada forània poc productiva
per als nostres països.
Actualment, malgrat
algun petit avançament es pot afirmar
que les relacions interterritorials entren dins el qualificatiu de covards o de dèbils. De vegades quasi
inexistents, i això malgrat els nombrosos interessos comuns. L’aparició recent
en els media del tema recurrent del corredor mediterrani no ens ha de fer
oblidar eixa situació. Gran part del PIB de tot l’estat es genera en aquest entorn
, a la qual cosa cal afegir una història ja llarga de contactes amb Europa i
una tradició igualment ampla d’intercanvis amb el món gràcies a una major
apertura tant de la societat en general com dels actors econòmics.
Les relacions amb
l’estat són i han estat sempre de submissió
per part del poder valencià. De fet ens hem de preguntar si ha existit
mai aquest poder com alguna cosa consistent dins Espanya. Es un
tema llarg i que, sortosament, des de les eleccions del 2015 han sofert un
canvi substancial. Certament que és molt poc de temps front als anys d’un poder
aliè. I que, a més, només és, encara , un poder polític . L’econòmic només ha
donat mostra de la seua particularitat des de fa no res. A propòsit del cèlebre
corredor mediterrani o del finançament injust. Poc més.
Es però, un marc en
el que caldrà mostrar una idea pròpia i adient al País i no la que només
representa els interessos espanyols o del poder situat ací però actuant per a
la nació espanyola. Per a una tal cosa cal situar el PV en el mapa, tal i com
no es cansen de dir algunes forces . Forces que, per una altra banda, sempre han acabat traint els
interessos valencians. El partit socialista , majoritàriament n’és un bon
exemple.
Possiblement les
futures relacions estratègiques valencianes hagin de passar , dins el marc
estatal, per una situació de força. Creant un problema , fictici o no, per a
que des de Madrid aquesta terra siga considerada com li pertoca. Caldrà dir-los
, tal vegada, aquelles paraules de Virgili “ Non illi imperium”, perquè
certament l’estat no és la seua propietat
Tomàs Escuder Palau, sociòleg i escriptor
Tomàs Escuder Palau, sociòleg i escriptor
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada