(Font text: Lliure i Millor)
Els Països Catalans tradicionalment s’han entès com un fet o un
projecte. No és gens fàcil aconseguir un consens. Aquesta mancança és
possible fins i tot entre els que desitgen el mateix. El debat segueix
obert i les postures trobades no són sempre contradictòries entre sí.
Això no obstant, n’hi ha que creuen que aquests debats i desitjos es
dissolen just en el moment en què algú profereix que els Països Catalans
“són un invent”. Ara bé, que algú o alguns els hagin inventat no
contradiu que siguin un fet o un projecte. Fins i tot ho pot reforçar.
Un invent no és quelcom irreal ni estàtic. Hi ha realitats que han
estat inventades i d’invents n’hi ha que són més o menys constitutius o
constituents de realitats. Els Països Catalans podrien ser un invent tan
real com ho són els sistemes operatius o la telefonia mòbil, que de
models diferents en evolució n’hi ha la tira. Un invent tampoc no és
necessàriament dolent o simple. Ningú critica els automòbils o els
exèrcits per ser invents; encara més, que aquests invents siguin
criticats no impossibilita que de fet existeixen i que es vagin
actualitzant segons les circumstàncies.
És bo d’entendre que els invents poden ser bones alternatives.
L’habeas corpus o la Seguretat Social en són exemples, els quals, al seu
torn, semblen preferibles a invents com la tortura o l’almoina. Amb
tot, els invents no sempre compleixen el que els seus promotors diuen;
tenim el Regne d’Espanya posterior al franquisme i la Unió Europea
sorgida en la postguerra freda com a casos recents. En efecte, l’invent
no depèn pas del que l’inventor o el seu grup de seguidors promet. Com a
reals que són, els invents tenen una sort de vida pròpia.
Un invent constata problemes fàctics. Si un presumpte invent no
confirma ni soluciona intencionadament res, no és un invent. A més de
ser un invent, les ulleres confirmen i solucionen el que són considerats
problemes de visió. L’invent que és perfecte ho és pels fets. També hi
ha invents, però, que tot i no poder negar-se que són invents, generen
nous problemes i invents que alhora provoquen nous problemes, nous
invents i, per tant, no poden ser perfectes. Els referits Regne
d’Espanya i la Unió Europea són paradigmàtics en aquest sentit.
Val a dir que un invent pot ser objectivament millorable i tenir
diverses aplicacions. Generalment, fa més eficient un punt de partida i
pot satisfer necessitats i curiositats tot generant pràctiques noves i
prèviament impensables, encara que aquestes no sempre siguin desitjables
per tothom. Galileu va fer de la ullera un telescopi i va trobar, sense
inventar-les, irregularitats a la Lluna. Allò serví per a la
investigació astronòmica i per a propòsits militars. Una lent manipulada
por generar tot això i molt més. Com hem dit, un invent no depèn dels
inventors.
Durant el segle XIX, després que els francesos planifiquessin un
futur per a la península Ibèrica, algú es va inventar un tipus de nació
espanyola. Una nació que s’havia d’estendre als dos hemisferis tot
garantint la unitat catòlica i monàrquica de matriu castellana dels
presumptes espanyols. No gaire diferent del que s’ordenà durant els
segles precedents, però d’ençà en condició d’imperi decadent tot
acompanyat de retòrica modernitzada, amb constitució liberal inclosa. No
obstant això, aquell invent generà tot un seguit d’independències i d’identitats culturals que, des de llavors, han fet d’Espanya més un camp de batalla que no pas una pàtria.
Un invent pot condicionar relacions jurídiques i socials. Podem
pensar en invents com les armes o l’alfabet, però també en d’altres
nostrats. La difusió d’una expressió inventada com “Països Catalans”,
n’és un cas infal·lible. Uns senyors anotaren a la Constitució espanyola
de 1978 que no és possible la federació de “comunitats autònomes” del
Regne en un període en què intel·lectuals i artistes apel·laven als
Països Catalans com a unitat cultural viva, és a dir, com a història
cultivada i cultivable. No hi ha cultius sense invents, naturalment, ni
que generin simpatia a tothom. L’odi més visceral pot aparèixer cada
vegada que algú parla públicament dels “Països Catalans”.
L’odi esmentat pot tenir conseqüències més o menys subtils, des
d’inventar una fantasiosa harmonia entre espanyols que serveix per a
justificar la marginació d’escriptors independentistes a inventar
gramàtiques normatives que siguin alternatives a les “catalanistes”;
invents que miren d’impedir la flotació dels Països Catalans. Tanmateix,
qui mira d’evidenciar-los, tant si considera aquests països com un fet o
com un projecte, sovint haurà de trobar-se als que no tenen cap altra
rèplica verbal que la de dir que “són un invent”. Irònic però real.
Un invent no és arbitrari; té al darrere una matèria primera i pot
comportar molts invents arrelats. Ningú inventa des del no-res perquè
inventar implica la realitat, de la qual tothom forma part. En tot cas,
és curiós que els Països Catalans sobrevisquin, generació rere
generació, a tants invents en contra. Hi ha qui diu que la realitat és
tossuda! Així i tot, ens podríem preguntar què no és un invent.
O millor: què és el que hauria d’acceptar, segons l’inquisidor de torn,
qui pensa o vol un “invent” com els Països Catalans? Potser un ordre
diví, natural, espontani? I què té de desitjable aquest ordre que no
pugui tenir un d’inventat? Una presumpta puresa, tal volta?
Ben mirat, seria una bona notícia que els Països Catalans fossin un
invent, perquè evitaríem assentir si són o no “reals” i corroboraríem
que són “realitzats”. I potser som en un moment adient. Un invent permet
fer arran del que hi ha. Mentre debatem i desitgem els Països Catalans,
encara que sigui sense consens, l’anticatalanisme serveix per afirmar
que alguna cosa estem fent. Seguim la dita: “ladran, Sancho, señal que cabalgamos”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada