dimecres, 22 d’octubre del 2014

22 d'octubre de 1933: la foto de la discòrdia i la visió interessada del nacionalisme radical

El 22 d'octubre de 1933 hi hagué una imatge d'aquelles que passarien a la història del nostre país i del moviment catalanista en general.

Les Joventuts d'Esquerra Republicana de Catalunya-Estat Català (JEREC) foren les protagonistes d'una de les polèmiques més intenses i vives fins els nostres temps; hi existí un "feixisme català"? L'Estat Català de Dencàs i els germans Badia podia ser titllat de feixista?

Una desfilada per la Gran via dels "escamots" de les JEREC, uniformats i amb pantalons curts d'excursionista, obriren de bat a bat les portes de la plausibilitat d'acusar el nacionalisme radical català (separatistes o ferms, es feien dir) dels anys 30 de ser "aprenents de feixistes". Aquestes suspicàcies, certes o no, acompanyà des d'aleshores el vell partit de Francesc Macià, llavors reconvertit en "Joventuts" de l'Esquerra.

Per bé que sovint la història és interpretada segons la els interessos actuals, recomanem el text del catedràtic d'història Enric Ucelay Da-Cal: "Los malos de la película", on s'explica a bastament la veracitat o no d'aquestes acusacions.

Usando el símil publicitario entre una reconstrucción periodística y un película, analogía muy frecuente en la prensa barcelonesa de los años treinta, el autor hace un repaso a la evolución de las Joventuts d’Esquerra Republicana-Estat Català (JEREC) a lo largo de los años republicanos, hasta el final de la guerra civil.
Siguiendo la pauta metafórica establecida, el autor muestra cómo el impacto de la Primera Guerra Mundial en Barcelona sirve como «fábrica de los sueños», que lanza el ideal de un partido-milicia de signo nacionalista radical. Igual que la «meca del cine» se convirtió en un punto de atracción de gentes con aspiraciones, el «separatismo» catalán se constituyó como un movimiento barcelonés de inmigrantes del campo o de los pueblos catalanes a la metrópolis. Pero la evolución política del ultracatalanismo resultó ser frustrante, ya que los miembros de la JEREC siempre fueron puestos en el papel de ser los «malos de la película».
En 1931-1933 resultaron «malos» por macianistas: la invención de las JEREC irritó a los nacientes grupos nacionalistas alternativos a Macià (muchos camino de los comunismos catalanes) y su Esquerra Republicana; más adelante, en un ambiente de rivalidades dentro de la Esquerra, su expansión fue oscurecida por la sombra de la acusación de ser un «fascismo catalán». En 1934, a los de Estat Català se les tachó de «malos» al fracasar en la revolución de octubre y por su dependencia en el juego del nuevo presidente catalán Companys.
Finalmente, en 1935-1936, y más todavía en el tiempo de confusión y guerra, a los miembros de las JEREC se les consideró como los «malos» por ser «anticompanysistas», luego, por ser unos «nacional-revolucionarios» frente a la revolución de los libertarios y, para acabar, por su oposición relativa a la hegemonía comunista.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada