Tractar
la interrelació entre la Catalunya del Nord i la resta dels Països
Catalans s'escau molt bé al juny del 2016 quan tornem a tenir motius
d’esperança i fe en la nació sencera.
Al
final dels anys cinquanta del segle passat dos patriotes
nord-catalans precursors, Josep Deloncle i Gilbert Grau, elaboraren
projectes i engegaren accions per tal que els catalans del Nord
recuperéssim la identitat malmesa i s’esborressin les fronteres
–també mentals– entre catalans separats per la força de les
armes el 1659. (Tractat dels Pirineus).
Denunciaren
l’imperialisme francès ignorat en tots els nostres països per
connacionals enlluernats pels eslògans d’una França pretesament
«terra
de llibertat, igualtat, fraternitat»:
un mite divulgat amb èxit arreu del món que amaga la presó de
pobles que han estat des de bon començament totes les repúbliques
franceses. Al principi dels anys seixanta Grau denuncià el
colonialisme francès i les seves tràgiques conseqüències tant en
l’àmbit lingüístic: «França,
jutjada com a tan lliberal pels estrangers ha sempre intentat ofegar
la nostra llengua i nosaltres Catalans, fills d’una dissortada
Catalunya destrossada i mutilada, sols tenim com a mitjà d’expressió
el francès» (carta
en francès, 1962), com en
l’àmbit econòmic: «...
assistim a l’anorreament del nostre patrimoni català, llengua,
cultura, expressió i tradició... en tot cas tinc el cor que
sagna... Anorreament de les petites i mitjanes empreses, planificació
i recessió de l’horticultura»
(1964, en francès).
Per
combatre els efectes de la colonització Grau era convençut ja el
1966 de l’interès, també econòmic, d’una confederació
catalana: «València,
Balears, Rosselló, Andorra, poden representar un complex econòmic
necessitat per Europa»
(carta al pare abat de
Montserrat Escarré, refugiat a Itàlia, 26.06.1966).
El
1965 i el 1966 Grau i Deloncle aposten per una Catalunya reunificada
i sobirana. El 23 de juny del 1966 decideixen portar la Flama del
Canigó –amb la qual, d’uns anys ençà, l’entitat
excursionista de Perpinyà el Cercle dels Joves encenia els Focs de
Sant Joan– al coll d’Ares, i esborrar així simbòlicament la
frontera. Un any després s’inicià el recorregut de la Flama pels
pobles del Ripollès i d’Osona i al llarg dels anys es
multiplicaren les rutes. Grau volia fer de la Flama un mitjà de
conscienciació nacional mitjançant la seva transmissió i
conjuntament la lectura d’un Missatge, portat del Nord, a favor de
la independència i reunificació dels Països Catalans: «...
volem... fer de la flama del Canigó l’abrandament inextingible de
la fe en el nostre esdevenidor de nació segura de la seva voluntat
d’independència. Visca Sant Joan 1985! Visca la Confederació
Catalana!».
(El Llamp,
1985).
Ni
la nostra gent ni les institucions arreu dels Països Catalans no van
poder assumir el repte de divulgar aquell ideari; tanmateix la Flama
va ser reconeguda com a «símbol
d’unió dels Països Catalans»
el 2006 al Congrés de
Montesquiu en presència de tots els equips que assumeixen la seva
distribució al Principat de Catalunya, i va ser definida com a tal
per E. Benach, president del Parlament, el 2008.
Enguany
s’acompleix el cinquantenari de l’arribada de la Flama al Coll
d’Ares i encetem una nova etapa esperançadora: tres
organitzacions sobiranistes dels Països Catalans, la Plataforma pel
Dret a Decidir del País Valencià (PDaD), l'Assemblea Sobiranista de
Mallorca (ASM) i l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) han decidit
reivindicar la Flama com a símbol unitari i celebrar Sant Joan com a
Festa Nacional dels Països Catalans amb l’edició d’un cartell
que palesa la voluntat comuna.
És
clar que aquesta decisió no posarà fi a tres segles de colonització
francoespanyola.
Tanmateix els Països Catalans necessiten una diada comuna i un símbol geopolític que sigui un referent identitari nacional: al Canigó es vincula el concepte de pàtria de l’abat Oliba al segle XI fins al patriotisme de J. Verdaguer al segle XIX, l’ideari de Pau i Treva d’Oliba com a base del futur constitucionalisme, l’art romànic, el renaixement literari de la nostra llengua al segle XIX, l’excursionisme al segle passat, l’ecologisme ara i, al llarg dels segles, l’esperit de resistència, tant dels Angelets de la Terra que lluitaren contra l’annexió francesa com dels independentistes avui dia, amb un mateix crit: «Visca la Terra!».
Tanmateix els Països Catalans necessiten una diada comuna i un símbol geopolític que sigui un referent identitari nacional: al Canigó es vincula el concepte de pàtria de l’abat Oliba al segle XI fins al patriotisme de J. Verdaguer al segle XIX, l’ideari de Pau i Treva d’Oliba com a base del futur constitucionalisme, l’art romànic, el renaixement literari de la nostra llengua al segle XIX, l’excursionisme al segle passat, l’ecologisme ara i, al llarg dels segles, l’esperit de resistència, tant dels Angelets de la Terra que lluitaren contra l’annexió francesa com dels independentistes avui dia, amb un mateix crit: «Visca la Terra!».
Daniela
Grau, portadora de la Flama del Canigó
Catalunya del Nord, juny 2016
Catalunya del Nord, juny 2016
Ara tenim un repte colossal i col•lectiu que es preparar un nou país sense fronteres ni línies vermelles, on la cultura i els valors siguin el nostre far del llegat que ens uneix des de la Catalunya Nord fins el País Valencià.
ResponElimina