Pàgines
▼
Defensem la llengua
▼
dissabte, 25 de juny del 2016
divendres, 24 de juny del 2016
[Epíleg] Terra d’escudelles, per Quim Gibert
Un soldat famolenc, llardós
i malgirbat havia fugit, cames ajudeu-me, d’una guerra fratricida.
Tot tractant de tornar a casa seva, per camins de cabra, es perd i va
a raure en un mas. En cerca la mestressa i li demana quelcom de
menjar. Però la dona se’l treu de sobre. El mateix li passa tant a
la masia del costat com a la de més enllà. I tres quarts de mateix,
amb els veïns del poblet que ve a continuació. Ningú en vol saber
res. El recluta que, és a punt de plorar, s’asseu a prop de la
font de la plaça. Els vailets del poblet en veure’l tan abatut i
trist, li diuen: «Soldat, què tens?» Ell contesta que li faria
il·lusió fer una sopa de pedres: «Em surt molt bona.» La canalla
de seguida reacciona: «Què et podem ajudar?» El recluta respon: «I
tant! Per començar, em cal llenya, pedres, aigua i una olla de les
grosses». Tal dit, tal fet, els bordegassos se les enginyen per
satisfer la petició. Plegats omplen l’olla d’aigua, hi
afegeixen un grapat de pedres i encenen el foc. A mesura que
s’escalfa l’olla, la mainada s’impacienta per tastar la sopa.
El soldat hi suca un dit, se’l llepa i afirma: «Hi manca un
pensament de sal.» Una noieta se les empesca, sense que sa mare se
n’adoni, per aconseguir-ne d’amagatotis. El pessic de sal va
directe a l’olla. Aleshores, el soldat desconegut fa un segon tast
i confessa: «Hi manca un xic de tomàquet.» Llavors és un noiet,
qui cuita corrent s’acosta a l’hort de casa seva i en torna amb
un ramell. I és així com aquest cuiner improvisat va incorporant a
l’olla, mitjançant les aportacions de la quitxalla, un tall de
cansalada, quatre fulles de col, un os de pernil, un parell de cebes,
un nap... Són tants els que hi volen posar cullerada, que hi ha
marrecs que es pregunten: «I jo, que puc dur?» Enmig d’una flaire
que hi canten els àngels, la comitiva infantil està expectant
mentre el soldat no deixa de remenar l’olla com si es tractés
d’una cerimònia. El recluta cuiner extreu el pedram i ho tasta per
enèsima vegada: «Mmmm...! Ha quedat boníssima! La millor sopa de
pedres que mai he preparat!» La plaça s’ha convertit en una
festa. El soldat cuiner demana a la xicalla: «Digueu a la família i
als convilatans, tant del poble com dels masos, que vinguin amb plats
i culleres, hi ha sopa de pedres per a tothom». Gràcies a aquelles
criatures encuriosides el recluta alleugereix una fam de fa dies i el
veïnat s’hi llepa els bigots.
A
hores d’ara La
sopa de lletres
és una rondalla que passa per catalana. No és ben bé així. La va
adaptar i popularitzar el malaguanyat Xesco Boix els anys 70. Boix va
fer mans i mànigues, des del seu àmbit, l’animació infantil, per
dotar els Països Catalans un magma cultural potent, que a voltes
bevia de les fonts d’altres pobles. Hi ha més d’una versió de
La
sopa de lletres,
atès que és un conte clàssic europeu de tradició oral pensat com
a estratègia de millora col·lectiva. És en aquesta línia, la de
la creativitat i la de la cooperació, que els diferents territoris
de l’àmbit lingüístic en sortiran reforçats. Però no és
recomanable dir el que et cal i menys amb un to desesperat. Mentre el
recluta afamat pidola, les portes se li tanquen. Allò aconsellable
és oferir als altres l’ocasió de participar activament en una
iniciativa engrescadora. L’èxit és un estímul: excita. Just en
el moment que el soldat desconegut esdevé emprenedor i genera
entusiasme, el sector infantil s’hi suma: no dubte a posar-hi el
seu granet de sorra. És tan motivador cuinar junts el que ve a ser
una escudella i després cruspir-se-la, que ningú s’hi resisteix.
Els beneficis s’ho valen: els ingredients oferts es transformen amb
una sopa d’allò més apetitosa. I, arribats en aquest punt, ningú
se’n recorda d’aquell recluta captaire.
La
nació catalana d’avui va curta de nutrients. Contes com el de La
sopa de lletres
ens permeten adonar-nos que en gran part, el futur depèn de
nosaltres. La saviesa universal, inherent en els grans relats, ens
recorda que amb una mínima contribució, podem obtenir molt. El
pedram de la rondalla esdevé, mai més ben dit, una pedra de toc: el
sarpat de pedres deixen de ser quelcom sense valor per desencadenar
un resultat positiu, a ran del qual tothom hi guanya. Qui menja sopes
se les pensa totes!
Quim Gibert
dijous, 23 de juny del 2016
[L'endemà des de l'Alguer] Observar des de la perifèria: el procés, els Països Catalans i l’Alguer, per Marcel A. Farinelli
«Avui 2 de juny, la
República Italiana celebra els seus 70 anys. Auguri!»
Amb
aquesta piulada la Delegació del Govern de la Generalitat a Itàlia,
amb seu a Roma, celebrava la diada nacional del bel
paese,
la festa de la república. Contemporàniament, a Sardenya, els
simpatitzants de les diverses ànimes del sardisme,
mostraven el seu dissens cap a aquest tipus de celebracions. Entre
ells, també hi havien algueresos. Aquesta és un a imatge que dóna
la idea de les contradiccions que es noten mirant el procés
des de la perifèria, és a dir, en el meu cas, des de la perspectiva
d’un alguerès que viu a Barcelona. Des d’aquest punt de vista,
és impossible no preguntar-se com serien les futures relacions entre
la minoria catalanoparlant de Sardenya i una eventual Catalunya
independent. I, per suposat, que serà de la idea de Països
Catalans?
Un
difícil encaix
A
partir de quan, durant la Renaixença, es va començar a difondre la
idea de l’Alguer catalana, l’encaix d’aquest territori en una
hipotètica nació dels catalans ha estat problemàtic. En un país
jove com Itàlia, nascut l’any 1861, no era possible posar en
qüestió l’italianitat,
i els primers algueresistes es van dividir sobre la qüestió
nacional. La situació no va canviar gaire durant els anys ‘50 i
‘60, quan l’Alguer es va convertir, pels qui vivien sota el règim
franquista, en un espai de llibertat, i s’ha d’esperar els ’70.
Llavors, els nous algueresistes eren militants per la llengua
catalana i independentistes sards. Foren ells a començar a
considerar seriosament la idea d’uns Països Catalans.
Durant
els anys ’80, però, el moviment alguerès es va dividir. D’una
banda aquells que miraven amb una certa sospita les iniciatives
institucionals que arribaven des de Barcelona, i de l’altra aquells
que estaven a favor de mantenir un lligam fluït amb els catalans del
continent.
Al voltant de la primera opció va néixer l'Obra Cultural de
l’Alguer, mentre al voltant de la segona es va constituir Òmnium
Cultural de l’Alguer, delegació local d’Òmnium. La convivència,
naturalment, no va ser fàcil, i això va dificultar ulteriorment que
a l’Alguer el discurs de la nació comuna dels catalanoparlants
pogués quallar.
La
relació amb la resta de la comunitat catalanoparlant va fer un salt
de qualitat l’any 2004, quan es va establir una connexió directa
Catalunya-Sardenya, mitjançant la companya aèria irlandesa Ryanair
(suprimida l’any 2016) i la línia de navegació italiana Grimaldi.
L’any 2009 a la connexió física es va afegir aquella
institucional, amb l’obertura de l’Espai Llull-Representació de
la Generalitat a l’Alguer, una seu de l’Institut Ramon Llull que
feia les funcions d’enllaç cultural amb Barcelona.
Amb
això es creava un espai de col·laboració transfronterer que
semblava permetre d'obviar la divisió de la comunitat
catalanoparlant. Era la catalanofonia,
és a dir aquell espai definit per la llengua comuna però que és, a
la vegada, un àrea d’influència cultural i econòmica. Aquesta
marc ha continuat evolucionant, i l’Espai Llull va passar d’una
institució cultural, a una representació governamental. L’any
2010 obria, a Roma, la Delegació del Govern de la Generalitat a
Itàlia, i l’Espai Llull es convertia en l’Ofici de l’Alguer,
una oficina de rang consular.
Els
plantejaments actuals
A
partir de l’any 2012, quan a Catalunya es produeix el gir
sobiranista
del Govern d’Artur Mas, la qüestió de les relacions amb la resta
de la comunitat lingüística, en vista de la futura independència,
ha passat a ser un tema de l’agenda política oficial. De la
qüestió en parla el Llibre
Blanc sobre la independència de Catalunya,
que suggereix enfortir la xarxa ja existent de l’Institut Ramon
Llull, i potenciar les relacions culturals i econòmiques. El
document no és el fruit d’un debat polític obert, que és
aparentment evitat, sinó d’un organisme assessor, però tot i així
avala el treball fet per la Generalitat durant els anys 2003-2010,
aprovant l'estratègia d’expansió exterior a través de la
catalanofonia.
És
un escenari perfectament compatible amb la formació d’un estat
limitat a la actual Comunitat Autònoma. En aquest marc, és
fonamental que les relacions amb Itàlia siguin òptimes, un fet
demostrat per l’obertura a Roma d’una representació de rang
superior respecte a aquella algueresa, així i com per la
indiferència d’institucions o partits polítics cap als
nacionalismes sub-estatals presents al bel
paese, en
particular amb el sard.
Des
de la perspectiva d’un alguerès, està clar que una eventual
Catalunya independent, si vol obtenir el favor d’estats com Itàlia
o França, ha de renunciar a la possibilitat de reunir els
catalanoparlants en un únic estat. Seria una perspectiva suïcida.
Les dificultats en les relacions catalano-alguereses són un ulterior
indici de com l’horitzó ideal dels Països Catalans s’està
estancant, o com a mínim reduint, a més a més quan la connexió
aèria l’Alguer-Catalunya ha deixat de funcionar. De fet, ja Rovira
i Virgili considerava aquest un territori perdut. Naturalment es
tracta d’una qüestió en continua evolució, però la sensació és
que els principals actors polítics a Catalunya han abandonant la
idea de la nació comuna, per aquella de la catalanofonia.
Encara no és del tot cert que l’actual empenta cap a la
independència de Catalunya signifiqui l’enterrament de la idea de
Països Catalans. En tot cas, a mitjans de 2016 sembla que el procés
d’elaboració del dol hagi començat, i normalment aquests
processos són llargs i poden tenir conseqüències no esperades.
Marcel A. Farinelli,
historiador i activista.
* Aquest text és una versió resumida i
traduïda al català, d’un article aparegut el 25 desembre 2015
dins del numero monogràfic de la revista acadèmica d’història
actual Tiempo Devorado
dedicat al procés (Vol. 2, núm. 3). Per aprofundir el tema,
aconsello la lectura de l’original, disponible on-line: Ausencia
presente: el sobiranisme catalàn desde su mas lejana periferia.
dimecres, 22 de juny del 2016
[L'endemà des de les Illes Balears] Una normativa unitària, per Toni Barceló
«Sí com lo foch creix
la sua flamada
quant li són dats molts fusts perquè·ls aflam,
e ladonchs creix e mostra major fam,
com pot sorbir cosa que·l sia dada,
ne pren a mi, car ma voluntat creix
per los desigs presentats en ma penssa,
e, remoguts, seria'ls fer offensa,
car d'altra part ma voluntat no·s peix.»
quant li són dats molts fusts perquè·ls aflam,
e ladonchs creix e mostra major fam,
com pot sorbir cosa que·l sia dada,
ne pren a mi, car ma voluntat creix
per los desigs presentats en ma penssa,
e, remoguts, seria'ls fer offensa,
car d'altra part ma voluntat no·s peix.»
AUSIÀS MARCH (XXXIII)
Dissortadament, malgrat
l'evidència de les dades històriques i el criteri científic de
comunió sistèmica entre els parlars dels Països Catalans, la
unitat de la llengua catalana continua essent un principi que s'ha de
reivindicar i justificar a tota hora i en tot lloc. El secessionisme
lingüístic té un gran calatge arreu de la catalanofonia, i es
materialitza en moviments com ara el gonellisme, el blaverisme, el
particularisme invers i d'altres. Els secessionistes no només
assetgen la comunitat catalanoparlant des de fora: també l'erosionen
des de dins.
José Ramón Bauzá, la
figura més cofoia i caricaturesca del gonellisme institucional, fou
el president del Govern Balear durant la darrera legislatura. Aquest
personatge, caracteritzat per un anticatalanisme abrandat, emprengué
l'ambiciosa tasca d'invisibilitzar la nostra llengua en els espais
públics. Entre d'altres iniciatives catalanòfobes, castellanitzà
la televisió autonòmica, dinamità el model d'immersió lingüística
del sistema escolar balear, suprimí el requisit del català per
accedir a les places de l'administració pública, dissolgué la
Direcció General de Política Lingüística i paralitzà la
col·laboració amb l'Institut Ramon Llull, tot plegat amb el
subterfugi estratègic de promocionar les modalitats lingüístiques
illenques. L'actual govern progressista –que afortunadament compta
amb representants sobiranistes– ja ha iniciat un seguit de
polítiques per revertir aquesta situació al consens que
caracteritzà el debat sobre la llengua i la identitat pròpies des
que es va aprovar la Llei de normalització lingüística de les
Illes Balears l'any 1986.
L'absència d'una autoritat
lingüística efectiva compartida per tot el domini lingüístic n'és
una de les causes i conseqüències, d'aquest desgavell. Segons els
estatuts de l'Institut d'Estudis Catalans, l'organisme assumeix el
triple objectiu de «Tenir cura de l'estudi de la llengua catalana,
establir-ne la normativa i vetllar perquè el procés de
normalització d'aquesta llengua sigui coherent arreu del seu àmbit
lingüístic [cursives meves].» Aquest propòsit ideal, òbviament, no s'acompleix de
manera satisfactòria. Per exemple, l'article 35 de l'Estatut
d'autonomia de les Illes Balears reconeix la Universitat de les Illes
Balears com la «institució oficial consultiva» amb relació a «la
llengua catalana, pròpia de les Illes Balears». La universitat
pública ha tengut i continua tenint un valor incalculable per a la
normativització de la llengua, però, tot i la seva col·laboració
amb l'IEC, sovint ha estat menystenguda i desautoritzada pel discurs
secessionista.
Per a algunes llengües poderoses, com
ara l'anglès i l'alemany, el fet que cap institució oficial
s'encarregui de regular-les no suposa una amenaça, però que el
català pogués rebre el mateix tractament no sembla una proposta
realista. Cal recordar i denunciar un pic més que, a l'estat
espanyol, la nostra llengua pateix unes condicions sociolingüístiques
palesament adverses empeses per una inèrcia històrica destructiva
–i autodestructiva– per mor del contacte amb el castellà.
Aquesta pressió imperialista ha provocat, a més, l'afebliment
estructural del català fins al punt que no pocs experts han
diagnosticat que s'està extingint per dissolució fonètica, lèxica,
morfològica i sintàctica en la llengua del Regne d'Espanya; per
tant, és urgent i imperatiu que els Països Catalans acceptem i
compartim una autoritat lingüística rigorosa, independent i
unitària: l'endemà en depèn.
Toni Barceló,
músic i membre d'Acció Cultural dels Països Catalans.
dimarts, 21 de juny del 2016
[L'endemà des del País Valencià] Interpel·lem-nos, per Toni Rico
En
un dels darrers textos de Fuster sobre els Països Catalans, el suecà
rebleia l'article amb una pregunta: som una nació? I al remat
sentenciava: parlem-ne. Les paraules de Fuster s'emmarcaven en el
“desencant” dels anys de la post-transició i la consolidació
del règim autonòmic i democràtic. Dècades després la qüestió
segueix en una mena d'stand by
preocupant. N'hem parlat molt poc sobre si som una nació. D'acord,
les nacions no es fan només parlant-les, pensant-les, sinó
construint elements d'identitat, d'autoreconeixement comunitari,
referencialitats compartides. Ara bé, cal parlar-ne, imaginar-les,
perquè els Països Catalans, en el cas d'entendre'ls com a nació,
són atípics, diferents dels models nacionals que tenim més a
l'abast i que podem fer servir, de manera equivocada, normativament.
La
Catalunya autonòmica no ha fet res per a apropar-se a valencians i
mallorquins durant trenta anys. Els valencians i els mallorquins
tampoc. Aquest és, segurament, el primer element que caldria
començar a superar. La interpel·lació interterritorial, la creació
de llaços i dinàmiques polítiques entre les diferents institucions
que gestionen els nostres territoris, hauria de convertir-se en
quelcom normal i normalitzat. La Catalunya del “procés” –o el
que en queda d'aquest–, el País Valencià de socialistes i
nacionalistes i les Illes d'un mateix color polític d'allò que es
comença a conèixer com a “a la valenciana”, no haurien de tenir
els mateixos problemes per a interpel·lar-se que en les etapes
anteriors. Les reunions de Ximo Puig i Carles Puigdemont indiquen que
hi ha una voluntat de canvi de rumb. La indiferència amb què la
premsa catalana va rebre la reunió ens manté en un punt de sortida
semblant.
Interpel·lem-nos
doncs. Mitjans de comunicació comuns i compartits de manera
recíproca, corredor mediterrani, convenis interuniversitaris,
projectes econòmics i socials que superen les fronteres de cada
país, entre d'altres, haurien de ser línies de treball prioritàries
en els propers mesos o anys. Més enllà de la dinàmica política de
cada país, cal posar sobre la taula polítiques comunes en tots
aquells àmbits que ho permeten fer. Sense apriorismes ni
condicionants, des de la naturalitat absoluta i explicant a la
població de cada territori que la millor manera d'avançar cap a un
futur de justícia, d'igualtat, de benestar al cap i a la fi, és
construir ponts entre els Països Catalans.
La
interpel·lació, però, no ha de partir de cap essencialisme ni
paternalisme nacional. Es tracta d'iniciar d'un procés d'intercanvi
d'experiències a partir de l'autoreconeixement –Catalunya ja fa
anys que s'autoreconeix– i el reconeixement mutu. Subjectes
diferents que pretenen construir quelcom de comú. Mentre els
partidaris dels Països Catalans partisquen de la idea que la seua
nació és homogènia, el projecte no passarà d'un voluntarisme
tendent al fracàs continu. Les nacions en el segle XXI no es poden
entendre com una suma d'individus que mantenen intactes una identitat
tribal inamovible. De què serveix ser 10.000 partidaris dels Països
Catalans en un territori d'uns 14 milions? Ni que s'arribara a ser un
1 milió de convençuts tindria cap utilitat més enllà de la
satisfacció autoreferencial. Entendre que la realitat existent de
Salses a Guardamar i de Fraga a Maó és un conjunt de realitats
heterogènies amb capacitat de ser per elles soles, és fonamental
per a fer avançar el procés de construcció dels Països Catalans.
I no es tracta de reconèixer que els valencians mengen “paella”
i els catalans “pa amb tomata” en un exercici de “regionalismo
bien entendido” a la
catalana. Parle de reconèixer la capacitat de govern, d'autonomia
real, d'independència particular de cada territori respecte dels
altres més enllà de compartir llengua i elements històrics o
culturals. Aquesta és la clau de volta de tot plegat.
Interpel·lem-nos doncs.
Acceptem-nos tal com som. Els catalans com a catalans, els valencians
com a valencians –i què dir del camí que ens queda en aquest
sentit!–, els andorrans com a andorrans, els mallorquins com a
mallorquins i així amb cada illa. Autoreconeixement i
interpel·lació, federalisme, unitat en la diversitat. Avancem en
aquesta direcció i els Països Catalans seran. Quan? No ho sabem.
Però seran perquè, responent a la pregunta de Fuster, sí, els
Països Catalans són una nació.
Toni Rico,
historiador i estudiós de l'obra de Joan Fuster.
dilluns, 20 de juny del 2016
[L'endemà des del Principat de Catalunya] Les Lleis de la Catalanofonia, per Sergi Perelló
Qualsevol comunitat
nacional d’arreu del món que hagi estat sotmesa a un procés
d’imposició d’una altra comunitat nacional, habitualment per
mitjà de l’exercici d’algun tipus de violència, ha patit en
diferent mesura la despossessió dels elements constitutius de la
seva societat; els elements materials i els elements immaterials.
Aquests elements són el territori amb la seva extensió i els seus
recursos, la gestió d’aquests recursos amb les diverses formes
d’economia, el tractament dels afers públics per mitjà de la
participació i el govern, i la manera de relacionar-se amb la seva
cultura, llengua i tradicions. La despossessió d’aquests elements
és una pèrdua de drets humans i col·lectius (drets civils i
polítics i drets econòmics, socials i culturals) a favor d’una
altra comunitat nacional. I perdre drets, en qualsevol dels aspectes
materials i immaterials esmentats, significa que les persones
originàriament que habiten aquell espai esdevenen subalterns. Per
tant deixen de ser ciutadans iguals a la resta. No cal perdre tots
els elements materials i immaterials per a esdevenir una comunitat
subalterna. Només perdent-ne un de sol ja és una vulneració de
drets. I una cosa és la diversitat i la diferència, que és font de
riquesa, i l’altra és la desigualtat, que és font de pobresa.
Podem esmentar exemples de
comunitats nacionals del món que han patit o pateixen processos
d’imposició i pèrdua de drets. Algunes ja no existeixen, com
diversos pobles originaris del continent americà, altres llangueixen
com Occitània i d’altres encara sobrevivim, com els Països
Catalans.
Els efectes del procés
d’imposició d’una comunitat nacional cap a una altra actua com
quan es rovella una estructura. Pot ser més o menys lent, però
finalment col·lapsa.
Els
Països Catalans hem estat de les que ha pogut sobreviure degut a uns
factors històrics, polítics, socials, econòmics i culturals molt
específics que en Josep Fontana relata a ‘La
formació d’una identitat’(2014).
Però el rovell ha seguit actuant. Els sectors més conscients dels
ciutadans subalterns del país, una mena de bombers, han anat i
segueixen apuntalant l’estructura. Hi ha llocs del territori on hi
ha bigues que fan figa o d’altres que ja han caigut.
Al
Principat és, on en general, les bigues estan més ben apuntalades.
Fins i tot el gruix dels ciutadans subalterns del Principat ens hem
adonat que seguir apuntalant una estructura rovellada no serveix de
massa i que cal construir-ne una de nova. I ja hem començat a
arreplegar ciment, totxos, bigues i teules noves.
Ara cal que la majoria de
ciutadans subalterns ens posem seriosament a construir la nova
estructura.
La creació de la República
Catalana Independent (del Principat) és la primera peça de la
recuperació dels drets humans i col·lectius com a ciutadans de tot
el territori de la nostra comunitat nacional. N’és el
catalitzador.
Per què i com
La República haurà de ser
com les sagreres de l’edat mitjana on la pagesia, amb pocs dels
béns que disposaven, s’hi refugiaven fugint de les amenaces i
agressions de la noblesa, en aquest cas els ciutadans subalterns de
la resta del país.
A la pràctica, la
República haurà de crear les Lleis de Suport a la Catalanofonia des
de la perspectiva de garantir uns mínims drets humans i col·lectius
dels ciutadans subalterns de la resta del territori.
La República Catalana
haurà d’estendre passaports de plena ciutadania, als ciutadans
subalterns que ho vulguin, per a proveir-los dels drets bàsics de la
primigènia república.
Els serveis públics bàsics
que la República haurà d’oferir als ciutadans subalterns, se
centraran especialment en l’educació i la sanitat. A les zones
frontereres es reforçaran els serveis d’atenció primària i
hospitalària i s’ampliarà l’oferta pública escolar de
primària, secundària i universitària. Al mateix temps, el centres
educatius de la resta de territori que ho sol·licitin podran ser
incorporats a la xarxa pública educativa de la República Catalana.
Aquestes lleis hauran de
permetre que el govern de la República financi totes aquelles
iniciatives d’entitats socials, polítiques, culturals i
econòmiques que menin per la recuperació del territori, per la
gestió justa dels recursos econòmics, per la participació
democràtica i per la plena recuperació i normalització de la
llengua catalana.
El
govern haurà d’obrir oficines consulars a les principals ciutats
de
la comunitat nacional fora de la República. Aquestes oficines
assistiran en tot allò que els calgui als ciutadans subalterns amb
passaport de la República Independent.
Així mateix, el nou Banc
Públic haurà de crear una xarxa d’oficines a tot el territori
nacional fora de la República, oferint finançament al teixit
productiu i a les classes populars des dels principis de la banca
ètica.
La ciutadania subalterna
anirà canviant les majories a favor de fer el pas cap a
l’emancipació. No serà de cop ni amb els mateixos tempos. Però
com a fruita madura, tots els territoris de la nostra comunitat
nacional aniran confluint en la República Confederal dels Països
Catalans.
Sergi Perelló,
sindicalista i expert en relacions internacionals.
diumenge, 19 de juny del 2016
[L'endemà des de la Franja] La Franja, territori català més enllà del demà, per Marcel Pena
Si
un territori nacional s'assemella a la realitat del Països Catalans,
sens dubte és la Franja. Les divisions administratives, que ens
arriben a partir en sis comarques i que no segueixen cap rigor
històric ni social, no aconsegueixen eliminar els lligams
territorials que crea parlar la mateixa llengua. I no parlo només de
les relacions entre les comarques de la Franja, sinó també les que
existeixen amb el Principat de Catalunya.
La
Franja és un territori català més a nivell social, lingüístic,
econòmic o cultural. Només la partició expressa del país ens ha
col·locat dins de la Comunitat Autònoma d'Aragó, tot i que les
relacions amb esta se redueixen a l'àmbit burocràtic. És cap a
Catalunya on se'ns brinden més oportunitats comercials o educatives.
En cap cas podem permetre la pèrdua dels lligams entre la Franja i
Catalunya, per molt que les circumstàncies nacionals canvien.
Una
Catalunya independent no ha de ser res més que el primer pas per
construir uns Països Catalans justos i on tothom i tingue cabuda.
Les previsions catastrofistes sobre el trencament de les relacions
per l'aparició d'un hipotètic Estat català són poc creïbles,
perquè ningú té cap interès que això passe. Germà Gordó, antic
conseller de Justícia, va proposar durant la darrera Universitat
Catalana d'Estiu que la resta d'habitants dels Països Catalans
poguessen gaudir de la nacionalitat catalana.
Seria
impensable per molta gent de la Franja canviar l'Hospital Arnau de
Vilanova de Lleida pel de Barbastre o que no fossen els bombers de
Pont de Suert els que apaguessen els focs de la Ribagorça. Els
defensors de l'opció catalana tenim a favor la dificultat de trobar
ciutats referents per la Franja com Lleida al costat aragonès.
Continuar amb les mateixes rutines malgrat els impediments que puguen
aparèixer no fa més que enfortir la teoria de la catalanitat de les
comarques franjolines, deixant oberta la porta al debat sobre la
inclusió en un espai nacional o altre. La independència de
Catalunya evidenciaria la reciprocitat entre territoris i despertaria
una consciència nacional catalana en la gent de la Franja.
A
més, cal veure una via d'esperança pel reviscolament de la llengua:
l'oficialitat del català al territori veí faria que la gent de la
Franja donés un altre valor a la llengua pròpia, i de passada,
també a la resta dels Països Catalans. Només els catalanoparlants
podem donar valor a la llengua, i l'oficialitat, encara que sigue a
només un dels territoris, pot impulsar la llengua a nivell
internacional.
Els Països Catalans
existeixen, i qualsevol esdeveniment que altere l'actual situació
administrativa del país s'ha de veure com una oportunitat de
dibuixar-los més i millor. Des de la Franja s'ha de treballar per
enfortir els nostres lligams amb Catalunya i la resta de territoris
catalans. Caldrà abraçar els canvis i veure'ls com a oportunitats,
sense por a distanciar-nos del que ha estat i és el nostre país.
Marcel Pena,
periodista i activista
dissabte, 18 de juny del 2016
[L'endemà des del Principat d'Andorra] per Maria Cucurull
«Valls
de Andorra son pròpia y verdadera Cataluña, com âpart de aquest
Principat; Andorrans són pròpiament Catalans en tot rigor, y gosan
com â tals varias prerrogatives en ell.»
ANTONI
FITER I ROSELL,
Manual
Digest (Llibre
I, capítol III),
1748
Andorra
és un indret ben singular. Entre valls, al Pirineu, trobem un dels
països més antics d’Europa. El primer pariatge es va signar el
1278, fou un contracte feudal per garantir la pau entre el comtat de
Foix i el bisbe de la Seu d’Urgell. D’aquesta manera, ja al segle
XIII es van assentar les bases fiscals i jurídiques i es va establir
el sistema de coprincipat, assolint així la plena sobirania de la
nació.
Tot
i així, malgrat que políticament tinguem unes característiques
pròpies i particulars, compartim llengua i cultura amb la resta de
territoris de parla catalana. De fet, hem volgut començar amb un
fragment del Manual Digest
perquè aquest compendi de la història, el govern i els usos i
costums del Principat d’Andorra que Fiter i Rossell va redactar al
segle XVIII defineix els orígens del nostre país i és encara avui
una obra de referència.
Actualment,
els vincles d’Andorra amb la resta de territoris són sobretot
culturals. Des del Centre del Cultura Catalana promovem la cultura al
Principat a través de diverses activitats que organitzem al llarg de
l’any: les Jornades de cuina catalana, les Presentacions
literàries, la Mostra de cinema en català, etc. Però probablement
l’activitat que fem més en clau de països catalans és la
celebració de Sant Joan.
Quan
s’acosta el solstici d’estiu, joves i més grans de totes les
parròquies del país s’organitzen per anar a buscar la Flama del
Canigó. Una flama que s’estén arreu del domini catalanoparlant i
que ens agermana de Fraga a Maó i de Salses a Guardamar. A casa
nostra, un cop els voluntaris de portar la flama arriben al
Principat, es dirigeixen a la parròquia amfitriona (que cada any va
rotant), s’encén el peveter i es llegeix el tradicional manifest.
I ja a la nit, en plena celebració del canvi de solstici, els
fallaires il·luminen els carrers de la parròquia amfitriona amb una
cercavila espectacular, fent giravoltar els cercles de foc.
Des
del desembre passat, la UNESCO va declarar les falles del Pirineu
Patrimoni Immaterial de la Humanitat, i és que veure la cremada de
falles és un espectacle impressionant. De fet, mossèn Cinto
Verdaguer en la seva obra El Canigó, no se’n va poder estar
d’esmentar-les: «Del
bosc de Canigó arriben el cant dels fallaires que amb ses teies
enceses davallen per corriols i senderes tot trenant en la foscor
danses fantàstiques amb el foc de les branques flamejants.»
Per
altra banda, tenim els Castellers d’Andorra, que amb poc més d’un
any d’existència han aconseguit consolidar-se i fins han guanyat
el guardó de l’Andorrà de l’any aquest 2016. Els castellers són
una mostra de la diversitat i la pluralitat que trobem al país i són
una eina d’integració per als nouvinguts.
Per
tant, fallaires i castellers són una mostra de les moltes
iniciatives culturals que tenen lloc al nostre país i que fan que la
cultura popular sigui viva. Ara bé, Andorra entre les seves
singularitats té la particularitat de ser un país amb un nombre més
elevat d’immigrants que de nacionals, i malgrat que el català
sigui l’única llengua oficial, la salut de la nostra llengua no és
tan bona com ens agradaria.
Tenim un país amb una societat
plurilingüe, per factors com ara el turisme i la posició
geogràfica; ara bé, el català és el que més defineix la nostra
idiosincràsia i és el català part del que basteix la nostra
identitat. Per tant, hem de continuar sumant esforços per poder
tenir una llengua totalment normalitzada, per poder viure plenament
en català.
Maria Cucurull
professora de llengua i literarura catalanes
i vicepresidenta del CCC d'Andorra
"Crear una conte", per Tomàs Escuder o la necessitat de tenir un imaginari valencianista propi
Crear una conte
Això diu que era... no... ací no anem a narrar un conte , açò no és una llegenda ni una contalla. Açò va de la necessitat imperiosa de construir un discurs nostre, poderós i avançat per a afirmar una narració que li faci cara a l’argumentari de la dreta . Una dreta que, com des de temps immemorials, continua tenint tots els recursos importants per a la transmissió de la seua ideologia, de la seua visió de com han de ser les coses. Especialment aquelles que a ells els importen.
No hi ha dubte que la capacitat nostra de crear eixe discurs propi ve condicionada, enormement condicionada, per dos vectors importantíssims. Per una banda perquè la dreta té quasi tots els mitjans de comunicació de masses que construeixen la imago mundi. I els altres també, però no tant.
La següent dificultat per a nosaltres , si volem crear un conte propi , és que el nostre discurs resulta massa divers i dispers. En no tindre uns mass media propis, la producció que pot enfrontar-se a la de la dreta apareix ara ací ara allà. Adés amb un suport, adés en un altre. I tot això disminueix l’efectivitat de la nostra paraula.
- Hem de crear una ideologia i una fraseologia què, reposant damunt el que ja s’ha fet, implique construir escenaris nous.
Certament que, en els darrers temps, de manera sobrevinguda encara que no creada per nosaltres, hi ha el vector actual de les noves tecnologies que han propiciat l’arribada a sectors més amplis de la població de la nostra forma de veure el món. I no només a més població sinó a una part d’aquesta que, per pura llei de vida és la que marcarà i condicionarà el futur.
Però el punt important, immediatament després de la possibilitat d’expandir el discurs propi, és aquell que ha de suposar i fer un pas endavant.
Es a dir: hem de crear una ideologia i una fraseologia què, reposant damunt el que ja s’ha fet, implique construir escenaris nous, reptes diferents, paraules noves i conceptes atrevits.
- Confrontem comarcalització front a província, País Valencià front a Comunitat Valenciana i Països Catalans front una Espanya maldestra i tossuda.
Naturalment que, a tot eixe cabal ideològic no li resultarà fàcil introduir-se en la narració general. Que és la dretana. Però ho hem de fer.
I una de les maners d’aconseguir-ho és creant i utilitzant, per exemple encara que no només, els nostres conceptes: comarcalització ( mancomunitats, ara empentades pel President valencià) front a província, País Valencià front a Comunitat Valenciana, Països Catalans front una Espanya maldestra i tossuda.
El que es va fer entre els anys seixanta i vuitanta sobre la base del que Joan Fuster va bastir, és una ferramenta enorme i vàlida.
Però hi ha més. No solament hem d’ampliar i enfortir i dir, explicitar, aquells conceptes . Sinó que n’hem de construir de nous . I més encara: hem d’introduir-los en la lluita mediàtica explicant el que eixes paraules volen dir. I encara més lluny, dotar-les d’un capital cultural que les faci atractives.
- La construcció del nostre conte, valencià dins el marc català, és un “must” (un deure).
Aquest capital cultural pot vindre des de diferents punts. Per un costat construint un discurs apegat a la gent i fent veure és una bona cosa per a la societat. Una cosa millor que la que tenim de la mà d’Espanya.
Per un altre cantó dotant-los de valor, nacionalista, de plusvàlua social, per a que la gent puga considerar que és millor viure en una societat més propera, més immediata, més del poble i les classes populars , també més pròspera i ,alhora, imbricada dins la globalitat de les societats millors. Que en una altra, els poders polítics de la qual ens menyspreen.
Hem de ser capdavanters com ho hem estat alguns períodes i en diferents camps. Conforme a la nostra història, a les nostres històries. I capdavanters en aquells punts en els què el benestar en tots els sentits siga per a la majoria de la gent i no per a uns personatges què, com en el cas dels contes, els podem representar amb la màscara del lladre del sac.
Certament no és fàcil construir aquest imaginari col·lectiu. Però fa només uns anys no ens hauríem imaginat una situació política com l’actual. Que no ha eixit del no-res . Sinó de l’esforç de molta gent. I cal que continuem aquest treball .
La construcció del nostre conte, valencià dins el marc català, és un “must” per dir-ho en paraules de la nova època que vivim.
Tomàs Escuder
Sociòleg i escriptor