Sergi Perelló (Barcelona, 1972) és actualment responsable de relacions internacionals de la Intersindical-CSC,
fa més de vint anys que participa a diverses expressions de la solidaritat
internacional amb moviments socials i sindicals, especialment de l’Amèrica
Llatina. És membre d’International Action for Peace, entitat que acompanya
comunitats rurals en resistència pacífica amenaçades per la violència
paramilitar a Colòmbia. És soci de l’ANC, membre de la Taula Catalana per laPau i els Drets Humans a Colòmbia així com de la plataforma social Esquerres per la Independència.
Actiu i mordaç a les xarxes socials, exerceix l'independentisme d'esquerrres des d'una visió internacionalista i té un gran coneixement sobre la situació a moltes nacions sense estat d'arreu del planeta.
Òscar Adamuz_ACPC, 23-09-2015
1. Comencem Sergi, encetant una vella polèmica
històrica: les classes populars del Principat han protagonitzat diverses
mobilitzacions contra el poder establert de l’estat; des de la revolta dels
Segadors de 1640 als darrers 11 de setembre, passant per les bullangues del
segle XIX, l’anarcosindicalisme del XX, etcètera. Com es vehicula històricament
aquestes accions amb la defensa de la sobirania catalana i amb el moviment
catalanista sorgit el segle XIX?
La formació social de Catalunya i els Països Catalans té unes
especificitats molts concretes. Sinó, no existiríem com a nació. Cal que ens
remuntem a l’edat mitjana per entendre qui som i com hem arribat fins aquí. I
això té a veure, en resum, amb les disputes entre noblesa, reis, clergat i la
naixent burgesia urbana que determinà la creació d’un dels Parlaments més antics
d’Europa, els de les Corts d’Aragó, el qual establí molt incipientment,
elements de distribució del poder de classe en certs àmbits. Aquest nivell de
repartició de poder, a diferència de la Castella i la França absolutistes,
incentivà el comerç internacional i la creació d’una burgesia i d’una classe
treballadora pròpies allunyades del concepte imperial d’espoli colonial de la
metròpoli, que finalment desembocà en una revolució industrial contemporània a
la del centre d’Europa i Anglaterra. Les estructures democràtiques que la
mateixa Generalitat de 1714 representava, més la composició social catalana
posterior diferenciada de la Castella feudal, conformen un cos nacional que
dóna sentit de pertinença nacional ja al segle XVIII, XIX i XX de la majoria de
la societat catalana. Sense aquest pòsit és probable que avui en dia haguéssim
patit la mateixa sort que la nostra nació germana, Occitània. Per tant,
responent a la pregunta, el sentiment de pertinença nacional diferenciat del
castellà és un element intrínsec de les classes populars catalanes ja que van
participar d’aquest procés de transformació històric que a d’altres nacions
sense estat no es va esdevenir. I això és cabdal per entendre perquè finalment
aquesta transmissió històrica de pertinença nacional diferenciada forgés un
moviment obrer i popular propi. El cas del PSUC, admès al 1939 a la
Internacional Comunista de manera diferenciada del PCE n’és un exemple evident.
2. Llavors, la dicotomia “esquerra progressista versus catalanisme burgués” és un mite
fals?
És totalment fals i és una distorsió interessada de les elits de la metròpoli
amb el suport de l’esquerra que jo anomenaria, colonial. Aquest paradigma es
crea als anys 20 i 30 amb en Lerroux i el rebla en Solé-Tura al 68. La intenció
d’aquesta distorsió és evitar l’emancipació de Catalunya (i els Països
Catalans) i que com a subjecte polític pogués dur a terme les transformacions
socials corresponents que les classes populars encapçalessin. Va passar als
anys 20 i 30, va passar en l’efervescència del maig del 68 i torna a passar
ara. Les elits espanyoles fan servir aquest paradigma per intentar aturar el
procés de transformació social que Catalunya ha anat endegant els darrers 800
anys i que culminarà amb la conformació d’un nou subjecte, aquest cop estatal,
que avançarà un pas més en l’equitat, la justícia social i la democràcia real.
3. Quant a la qüestió territorial, a nivell
conceptual, els Països Catalans són una mateixa nació o són un conjunt de
territoris catalanoparlants amb diferent adscripció nacional? Això, doncs, és
contradictori amb el fet que Catalunya sigui considerada una nació?
Hem de tenir en compte el procés històric de la nostra nació, que per mi
són els Països Catalans. Però hem d’entendre quin paper d’alienació han jugat
Espanya i França durant diversos segles, i com ha modificat les consciències de
les persones que habiten els nostre país. Hem d’assumir que als darrers 356
anys no hem tingut ningú al nostre favor. França ha fet una feina etnocida
esborronant al nord del país. Al País Valencià, a les Illes i a la Franja,
Espanya ha jugat un paper ‘cantonalista’ molt intel.ligent. Els resultats han
estat diversos en funció de la fortalesa de la composició social històrica que
et comentava abans. Però hem de ser conscients que han estat capaços d’allunyar
els nacionals d’un mateix país fins a fer-los sentir diferents, fet impensable
entre un murcià i un segovià, tot i la distància. Per tant, aquest és el repte
que hem de (re)construir i que podem anar bastint en el futur. Per a poder-ho
fer ens calen eines. I la primera és tenir estructures estatals que dignifiquin
la consciència nacional pròpia. La Catalunya Estat serà una eina de
reconstrucció nacional. N’estic convençut.
4. La fragmentació de la unitat lingüística als
diversos territoris és emprada com a excusa arreu dels PPCC per l’espanyolisme,
les institucions locals i cert regionalisme com a eina per aturar un “contagi
polític catalanista”. La defensa de la llengua hauria de ser independent de la
defensa dels drets nacionals?
La defensa de la llengua hauria de ser independent dels drets nacional si
visquéssim a un estat realment plurinacional on no s’imposés cap llengua sobre
l’altra i hi hagués plena igualtat en tots els àmbits entre totes elles. La igualtat
en tot els àmbits vol dir exactament això; cap llengua està per sobre l’altra.
I per tant el castellà només hauria de tenir drets vehiculars a Castella i les
àrees castellanoparlants i el català de la mateixa manera a les àrees catalanoparlants.
Una altra opció seria crear un Estat idílicament plurilingüe on tothom tingués
certa competència en totes les llengües, però això és irreal. Per tant, quan
això no passa i hi ha imposició d’una llengua sobre una altra, aquesta injustícia
esdevé en una lluita nacional.
5. A parer teu, quina responsabilitat es té des
de Catalunya de la desconnexió històrica entre els diferents territoris?
Em tornaré a basar en la història. Les coses no passen perquè sí. La
desconnexió entre els territoris del Països Catalns no són fruit de l’atzar. Ha
estat una feina metòdica de les metròpolis per anorrear-nos. A 6 milions de
jueus els van eliminar en un parell d’anys en camps d’extermini, i en el nostre
cas han emprat més de 356 anys per fer-nos desaparèixer. Però no ho han
aconseguit. És com allò de la combustió. El foc i l’oxidació són el mateix però
estan relacionats amb el temps. I això és el què ens ha passat. Que no ens han
pogut eliminar de cop però l’oxidació de tants anys ens ha rovellat. I això ha
creat aquesta desconnexió de la gent del propi país. Tant al nord, al centre,
al sud o a les illes. Ara, una altra cosa és la responsabilitat política de
tots els agents d’arreu del país. Perquè els intents de desconnexió hi són
arreu. Podem culpar més al Principat que a una altra part del país? Perquè al
Principat hi ha més consciència nacional? Crec que aquest paradigma és erroni.
Les elits que han col.laborat amb la metòpoli dels 4 territoris són igual de
culpables. I aquestes elits, i al Principat també, han normalitzat la divisió
territorial del nostre país fins al punt que una part important dels
conciutadans d’una mateixa nació ha perdut el vincle emocional amb la resta.
Val a dir, però, que de la mateixa manera que l’independentisme ha
esdevingut element central de la societat principatina, la qüestió territorial
també pot arribar a ser-ho a la resta del país al futur. De fet la feina de
formigueta de moltíssimes generacions de lluitadors del País Valencià o les
Illes ja està donant fruits.
(*)
6. Canviant de tema i anant-hi al present: quina
radiografia ens pots fer de la situació actual del moviment sindical a
Catalunya i la resta de Països Catalans?
Si entenem la pregunta des del concepte de sindicalisme nacional caldria
dir que és deficient. A diferència d’altres nacions sense estat com el País Basc,
Galicia, Còrsega, Canàries, Sardenya, Martinica, Guaiana o Nova Caledònia on
les expressions sindicals pròpies tenen una força representativa en menor o
major grau determinants, en el cas del Països Catalans presenta deficiències
greus. És cert que al País Valencià i a les Illes la Intersindical Valenciana i
STEI-Intersindical respectivament són prou fortes, però principalment a l’administració
pública. A l’empresa privada tenen poca representativitat. Al Principat només
hi ha dos sindicats nacionals, la Intersindical-CSC i la COS. La
Intersindical-CSC té representació a l’empresa privada i també a la pública,
però està a anys llum del volum d’afiliació i delegats dels grans sindicats
oficials espanyols. També hi ha la IAC (CATAC i USTEC) però amb una posició poc
visible del seu compromís nacional. La Intersindical-CSC a més ha de competir
amb altres sindicats anomenats ‘alternatius’ de matriu estatal.
Al nostre país hi ha diverses problemàtiques que afecten l’espai sindical
nacionalment conscient; per una banda la gegantina maquinària dels sindicats
oficials estatals amb un volum de subvencions ingents, una normativa laboral
espanyola que restringeix i acotat molt la participació dels sindicats no - oficials,
i finalment la manca de voluntat dels sindicats del país de trobar vies de confluència.
Certament no té gaire sentit que els sindicats del país no conflueixin; els
sindicats estatals acaparen el 95% de la representació, i qualsevol que tingués
dos dits de fronts es plantejaria buscar vies de confluència entre els sindicats
nacionals per bastir una alternativa sindical, no només de país, sinó també
digna davant del sindicalisme de la renúncia que representen els sindicats
oficials espanyols al nostre país.
Pel que respecta a Catalunya Nord, tot i haver creat la Intersindical-CSC-Catalunya
Nord fa diversos anys, el greu procés d’assimilació francès ha dificultat molt
assentar unes estructures sindicals pròpies al nord.
7.Dins aquest panorama general, quin paper pot
jugar la Intersindical-CSC com a agent sindical i quines són les relacions
actuals amb d’altres sindicats del territori?
La Intersindical-CSC és el 5è sindicat del Principat en representació. La
Intersindical-CSC té els Països Catalans com a marc territorial nacional, però
òbviament entén que al País Valencià i a les Illes ja hi a expressions
sindicals que representen el mateix. Aquestes són la Intersindical Valenciana i
STEI-Intersindical a les Illes. Al Principat també hi ha la USTEC (educació primària)
i CATAC (administració pública vincultats a la IAC), però amb molt poca
visualització del compromís nacional, com deia abans.
El futur sindical dels Països Catalans passa per buscar sinergies entre els
sindicats de país. No només perquè ens cal com a país, sinó perquè ens cal trencar
la dinàmica de més de 30 anys de sindicalisme oficial espanyol vinculat a les
subvencions, a les renúncies i l’aval de les pitjors reformes laborals.
8. Com a especialista en relacions internacionals
i bon coneixedor de la situació d’altres minories nacionals a d’altres estats,
quines reaccions podem esperar a escala europea i mundial davant una eventual
República catalana independent?
La solidaritat catalana ha fet una feina ingent els darrers anys. Catalunya
és un país eminentment solidari. Una feina que ha servit per a normalitzar-nos
com a país internacionalment. Molta gent ha conegut el nostre país gràcies a la
tasca de solidaritat internacional que moltíssimes entitats han endegat arreu.
Jo en sóc prova directa d’això per mitjà dels projectes de formació sindical i
drets humans que hem dut a terme a Colòmbia, Equador i Bolívia. Hem treballat
amb organitzacions sindicals i socials que han transmès la nostra normalitat
nacional. I això és vital. I això servirà en el futur. Hem dut a terme projectes
els darrers 15 anys on hi han participat milers i milers de persones que ens
coneixen com ‘los catalanes’ i això és un acumulat impagable.
Aquest acumulat de molts anys de feina ha generat que una part considerable
de l’esquerra llatinoamericana sigui molt receptiva als drets nacionals del
nostre país. Entre d’altres resultats cal esmentar les declaracions dels
partits d’esquerres del Fòrum de Sao Paolo en favor del dret d’autodeterminació
de Catalunya. I això és fruit del treball de molts anys.
Per altra banda, des de la Intersindical-CSC participem fa una colla d’anys
dins de la Plataforma de Sindicats de Nacions Sense Estat, un espai on
organitzacions de Còrsega, País Basc, Galícia, Martinica, Guaiana, Nova
Caledònia, Sardenya, la Vall d’Aosta, Bretanya o Occitània tenen la possibilitat
de fer sentir la seva veu internacionalment. En aquest àmbit, l’interès pel
nostre procés és majúscul i un exemple.
9. Una darrera qüestió controvertida que
determinada esquerra veu com a contradictòria. Es pot defensar una societat
igualitària des d’un òptica socialista i internacionalista i alhora defensar la
identitat nacional i l’asimetrisme de les nacions sense estat com la catalana?
Tots els éssers humans naixem iguals, som persones. La nostra adscripció
nacional la determinen factors culturals, lingüístics, territorials, socials...
La diversitat és una riquesa que ens fa millors com a individus conscients i
socials; com més sabem millor vivim. La ignorància és un dels grans mals del
nostre planeta i es fomenta per garantir el benefici d’uns pocs per sobre de les
majories. La diversitat cultural i nacional és un bé, com la diversitat
natural, que ens fa millors. La unificació del mon global des del concepte de
l’assimilació és la pobresa tant social com cultural, que a diferència de la
integració i l’intercanvi de cultures ens fa més grans com a ciutadans globals
conscients. Les nacions petites, com la catalana, són una de les claus per
construir societats més justes, equitatives i diverses. I ho dic seriosament.
L’acumulat dels països petits, avançats com per exemple l’Uruguai, Catalunya o
Islàndia són la clau per crear un mon divers, just i on tothom visqui una
miqueta millor.
10. Sabent que la composició social de Catalunya
és d’una diversitat extraordinària (classes, orígens, etc) com s’explica la
transversalitat del moviment nacional català?
Pel que et deia a la primera pregunta. La composició social de Catalunya ha
estat marcada per uns esdeveniments històrics molt peculiars. La creació
d’espais de participació de certs estaments socials ja a l’edat mitjana, quan
ni a la meitat d’Europa es feia, va generar una societat molt més oberta que d’altres.
Això ho proven les grans migracions occitanes dels segles XVI i XVII i les
espanyoles al segle XX. La societat catalana, històricament, no ha fet dels
nouvinguts un problema sinó un guany. I aquesta és la clau que ha permès, a l’actualitat,
esdevenir una societat on les demandes nacionals i socials són assumides per un
gruix important de la societat ja que mai hi ha hagut una vinculació ètnica en
la pertinença nacional. Aquí rau que el moviment nacional català tingui una
transversalitat incomprable.
11. I l’última, com veus el procés polític
d’emancipació nacional de Catalunya?
El veig bé. L’acumulat dels darrers 150 anys ( i no només des del 68 amb la
creació del PSAN) han generat l’escenari on som ara. Els processos històrics no
es creen en 4 dies. Cal molta paciència i ara som a una de les fases de
culminació. I per arribar aquí han hagut de lluitar, patir i morir molta gent
que pensava com nosaltres fa 100, 70 o 50 anys. Però finalment hi hem arribat.
Ara som a la cruïlla on tenim l’oportunitat de guanyar. I les probabilitats que
guanyem són altíssimes. No per estadística o perquè siguem els millors, sinó
perquè de manera gramsciana la motxilla és tan plena que cal buidar-la. I ja
sobrix de llibertat.
Moltes gràcies Sergi
(Nota)*: Vídeo discurs I-CSC del 1r de Maig de 2008 a Barcelona
(Nota)*: Vídeo discurs I-CSC del 1r de Maig de 2008 a Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada